במהלך חופשת הקיץ רבים מאיתנו בוחרים לבלות את זמננו בחו"ל. לעיתים אף במקומות רחוקים המשנים באופן משמעותי את השעון הביולוגי אליו אנו מורגלים, ו'הופכים' לנו את היום ללילה ולהפך. כיצד השינוי משפיע על ילדינו? ואיך ניתן להחזירו לשיגרה במהירות וביעילות האפשרית כך שה'פגיעה' תהיה מינימלית?

 

כיוון הנסיעה והפרשי השעות

יש לקחת בחשבון את כיוון הנסיעה, משמע, נסיעה מזרחה קשה יותר מנסיעה מערבה, משום שהיא "דוחסת" ימים לפרקי זמן קצרים יותר, ולוקחת את האדם רחוק יותר מהמקצב הטבעי של הגוף. טיסה לכיוון מערב, לעומת זאת, "מאריכה" את הימים כך שהם תואמים יותר למחזור הפנימי של הגוף. לכן, נניח ואנחנו טסים לארה"ב (מערבה), החזרה ארצה תהיה קשה יותר, לעומת זאת, אם נטוס לתאילנד (מזרחה), ההתאקלמות שם תהיה קשה יותר מבחינת השעות ואילו החזרה ארצה תהיה קלה יותר. (על אף שבחופשה עצמה אין בעיה ללכת לישון ולקום מאוחר ועל כן פחות מרגישים את עניין הג'ט לג בחו"ל). אם נשארים באיזור אירופה, או יעדים אחרים שנמצאים יחסית קרוב אלינו מבחינת השעון, אין כלל השפעה על השעון הביולוגי.

 

נחיתה

ניתן להגיע מוכנים, גם בהלוך וגם בחזור, לפחות את הימים הראשונים לסדר בהתאם לשינה: לנמנם או לא לנמנם? זו השאלה כאשר מדובר בבעיות שינה שנגרמות כתוצאה מיעפת. רוב האנשים חושבים שצריך להימנע בכל מחיר מתנומות קצרות מהרגע שנוחתים ביעד החדש. אבל תנומה קצרה יכולה דווקא להועיל - כל עוד מגבילים אותה לארבעים דקות עד שעה. תנומה ארוכה עלולה לבלבל את השעון הביולוגי ולהחמיר את ההסתגלות לאיזור הזמן החדש. וכך גם לילדינו. חשוב להגיע אל היעד, להתמקם וללכת לישון, או לפחות להשכיב את הילדים לישון. בכל מקרה הם מאוד עייפים מהטיסה ומהשינויים, ועל אף ההתרגשות הם ירדמו בקלות. תעירו אותם אחרי לא יותר משעה, ותתחילו את היום.  

 

חוזרים הביתה

בחזרתכם ארצה מארה"ב, הנסיעה היא מזרחה והתאקלמות השעון הביולוגי כאמור קשה יותר.

נניח וחזרתם ארצה מארה"ב בשעות אחה"צ, 'תמשכו' את ילדכם עד שעה מאוחרת, שתתאים פחות או יותר לשעת הערב במקום ממנו באתם. לכן, גם אם הם נראים עייפים כבר ב 20:00 בערב, החזיקו אותם עד השעה 24:00. למחרת היום, תעירו אותם לא אחרי 10:00. במשך היום, אפשרו להם תנומות יום בהתאם לגילם, ובלילה, השכיבו אותם כשעה מוקדם יותר מהלילה הקודם, וכך למשך כמה ימים עד שתגיעו לשעת השינה המקורית.

במידה וילדכם עדין מתעוררים באמצע הלילה, השתדלו להשאר איתם בסביבת המיטה ולהחזירם לישון בדרכים הרגילות. (אין צורך להוסיף פתאום בקבוק באמצע הלילה) או כל נסיון אחר שעלול לגרור אחריו שינוי בהרגלי השינה.

 

בהצלחה וטיסה נעימה!

 

054-7772904

ג׳ט לג (יעפת) אצל ילדים